Vi har i samtaler med klubbtillitsvalgte avdekket at overtidsgrunnlaget ved flere av våre medlemsbedrifter innen Bil, ikke er utregnet i henhold til biloverenskomstens bestemmelser.
I Biloverenskomstens § 17-4 står følgende: Overtidsgrunnlaget utgjør timefortjenesten eksklusive overtid og skifttillegg for gruppene fag og hjelpearbeidere innenfor den enkelte bedrift i sist kjente kvartal. Partene kan avtale at den enkelte arbeidstakers timefortjeneste eksklusive overtids og skifttillegg skal legges til grunn.
Definisjonen på timefortjenesten er avklart i en protokoll mellom Fellesforbundet og Norges Bilbransjeforbund i 2010, hvor det står følgende:
Partene er enige om at begrepet «timefortjeneste» i Biloverenskomsten er summen av alt en arbeidstaker tjener, eksempelvis minstelønn, personlige tillegg som ansiennitetstillegg, kompetansetillegg, smusstillegg og bonus.
Uenighet
I en konkret sak i Oslo krevde klubben et forhandlingsmøte med bedriften etter Hovedavtalens § 2-3, med bakgrunn i feil beregning av overtid. Bedriften hadde brukt en modell hvor overtidsbetaling ble regnet ut fra den ansattes grunnlønn, pluss 50 % eller 100 %, uten å inkludere hverken individuell- eller felles bonus – som ofte utgjør hele 2/5 av den totale lønna, eller mer.
Tillitsvalgte viste til § 17-4 i biloverenskomsten, samt protokollen mellom partene fra 2010. Bedriften var ikke enig i denne forståelsen, og det ble skrevet en uenighetsprotokoll.
Saken ble sendt videre til avdelingen, og i et møte mellom Norges Bilbransjeforbund, Fellesforbundet, ledelsen i bedriften, klubbtillitsvalgte og en representant fra Fellesforbundet Avdeling 1, ble det enighet om at protokollen fra 2010 er gjeldende og korrekt.
I denne konkrete saken, hvor overtidstillegget kun ble regnet av grunnlønnen, gikk de ansatte glipp av svært mye penger. Konsekvensen ble ofte at de heller stemplet seg ut av jobb ved arbeidsdagens slutt, for så å fortsette å jobbe allikevel, men de jobbet kun bonus. På den måten fikk de høyere bonusutbetalinger, men ved å stemple seg ut er de ikke registrert inne på verkstedet, noe som er en sikkerhetsrisiko ved f.eks en ulykke eller brann. Man oppnår heller ikke korrekt registrering av overtiden i bedriften, så det er mange gode grunner til å følge Biloverenskomstens bestemmelser.
Stor forskjell
Nedenfor ser man et eksempel på hvor stor forskjellen faktisk kan være i timesats ved overtid:
Overtidsgrunnlag | Timesats uten bonus | Timesats med bonus | Differanse pr. time |
Timelønn/ Timefortjeneste | 240,00 | 396,47 | -156,47 |
Pluss 50% Overtid | 360,00 | 594,71 | -234,71 |
Pluss 100% Overtid | 480,00 | 792,95 | -312,95 |
Figuren under viser de samme tallene som søylediagram:

Etterbetaling
Foreldelsesfristen i henhold til lovverket på slike økonomiske krav, er 3 år i Norge. I den aktuelle saken ble kravet om etterbetaling for de siste 3 år sendt allerede i februar 2024, som betyr at det skal beregnes snart 4,5 år tilbake. Det er litt av en oppgave de klubbtillitsvalgte har foran seg i tiden fremover.
Avdelingen understreker viktigheten av at overenskomsten følges.
Vi kjenner til at det er flere av våre medlemsbedrifter som ikke beregner overtiden korrekt og våre medlemmer går glipp av mange tusen kroner hvert eneste år.
Er du usikker på hva som gjelder hos dere, eller om du får riktig betalt overtid? Ta kontakt med dine tillitsvalgte eller Fellesforbundet Avdeling 1. Vi bistår gjerne flere klubber med slike saker.